20091224

GOD JUL

god jul på er alla där hemma

aloha

20091222

phoenix.arizona

är hos familjen wagner i phoenix & kollar just nu på peter jöbacks julkonsert på svt play

aloha

20091219

los angeles

sitter pa LAX, flyger till phoenix om 3 h. kostade pa mig internet for $8 (dyrt!!!)

aloha

20091211

tja

asrädd

fortfarande lite rädd men tar mod till fånga

vänner

aloha
ps. olga & gabbi ja, jag hatar fortfarande djur

20091210

?

eeeeeh. jag som hade tänkt sova & vila

aldrig kommer man undan.............

aloha






20091129

oahu

helg i honolulu, på oahu

frozen yoghurt med annie på waikiki beach

kaylene jag & tin på waikiki

sushi som åkte runt på rullband, ta vad du vill ha

annie & taylor

sushi
svenskt adventsfirande. tänt ljus & nyhetsmorgon på laptopen

tupplur på stranden gott


aloha

20091124

3

på torsdag flyger jag till honolulu på oahu över helgen. tre dagar kvar!

aloha

20091122

jul

min rumskompis har nu fått upp julbelysningen.

aloha

uppehåll




efter 7 dagars konstant regnande tittade solen äntligen fram några timmar. här richardson beach
aloha

20091115

20091112

torsdag

fick ett D på min första sociologiexam men kom tillbaka starkt & skrällade med ett A på den andra förra veckan. tyvärr sög jag på den karamellen lite för länge så jag helt glömt bort att jag ska lämna in 6 sidor på europeisk medeltidsarkitektur imorgon. det får nog bli att ta till textstorlek 14

aloha

20091109

hallå ja

  • har snart varit här i 3 mån, hjälp
  • i lördags skulle skolans nya logo för alla idrottslag presenteras, tennislaget skulle blåsa upp 1000 ballonger till detta event. jag var helt utslagen efteråt med syrebrist & huvudvärk
  • ska snart boka flygbiljett till phoenix över jul, blir ingen vit jul för min del detta året
  • ny hobby är att skypa på historialektionerna
  • onsdag=helgdag=ingen morgonträning

aloha

20091103

vad händer

jag lyssnade på min amerikanska kompis ipod & blandade spår. från ingenstans börjar BOTEN ANNA spela & jag kommer på mig själv helt överlycklig sjunga med & digga som aldrig förr. jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig inför detta.

aloha

20091027

raaaain

det regnar ju som sagt endel här i hilo & det blir ju inte uppehåll bara för att vi ska träna tennis. idag svabbade vi banorna i en halvtimme & precis när vi var klara kom ett nytt skyfall. ytterst tacksamt.

aloha

tvättar

jag: 'mitt tvättmedel är slut.'
random: 'jag använder schampo, funkar lika bra.'

aloha

20091026

wats new

  • det är söndag kväll & jag har lite lite ångest. viloveckan från morgonfysen tillhör det förflutna
  • midterm exams närmar sig. denna veckan bör jag alltså inte gå till biblioteket för att socialisera
  • halloween nu på lördag, biblioteket har varit spindelnätpyntat i 3 veckor

aloha

helg

  • fre-lör hade tennislaget en fundraiser på en lyxresort i mauna kea (på andra sidan ön)
  • sön spenderades på hilos shopingmall & vid poolen, fint

aloha

20091023

formsvacka

jag känner att jag trillat ner i en liten liten bloggsvacka men jag har stora planer på en comeback snart.

aloha


20091018

hapuna beach








idag har hela laget & tränare med familj varit på hapuna beach. en mycket bra dag EXCEPT när alla badade & jag skulle kasta sand på en kille i laget men träffade min tränares dotter i ögonen så hon började gråta. sjukt pinsamt.

aloha

20091017

new

nytt mobilnummer 808 315 4203

aloha

20091013

tennis

igar borjade den officiella tennistraningen. det var 3 tranare pa 4 spelare. eh, eh gummiarm

aloha

MYS

kackerlacka i mina converse imorse. jag borjade nastan grata

aloha

20091011

...

min rumskompis vill sätta upp julbelysning i vårat rum snart. eh, eh, maybe not yet, svarar jag och blir jättenervös. (bläddra tillbaka till 20 september så förstår ni varför)

aloha

22


grattis bror per som tagit ett stadigt kliv mot 30 idag.
aloha

20091009

imorse sprang vi 'christmastrees' över hela basketplanen 40 gånger. jag bor på 3e våningen. tur att det finns en hiss.

aloha

20091007

tjena

har inte hänt nåt spektakulärt här på hawaii dom senaste dagarna mer än att det var tsunamivarning idag igen. jag tränar, pluggar, äter, sover

19-23 oktober = vilovecka från morgonträningen. god bless america för det

aloha

20091004

näää

det har ösregnat i 48 h

aloha

20091003

dagens

lite av det som skrivs här hittar jag på, men detta är helt sant.

imorse 06.30 skulle vi ta teamphoto. allt var till en början frid & fröjd. ända tills jag hör fotografens stämma eka 'ANAAA'. jag trodde jag hörde fel och fortsatte ta på mig löparskorna. 'ANAAAA'. jag tittar upp. hela laget tittar upp. 'WE NEED TO RETAKE YOUR PICTURE, YOUR SMILE WASN'T FUNKY ENOUGH'. försöker han va rolig? 'LET'S GO'. are you #%&=/¤"# kidding me, tänkte jag, och ställde upp mig & log så fake jag kunde.



TAKE 1..................... TAKE 2

aloha

20091002

jag skojar lite

jag & min roomie delar dusch & toa med två andra tjejer. den senaste veckan har jag lämnat mitt schampo i duschen varje morgon, allt för att slippa bära tillbaks det till toaskåpet. jag har upptäckt, till min stora förtjusning, att detta tydligen går någon av de andra tjejerna på nerverna. när jag kommer hem på eftermiddagarna står nämligen mitt schampo parkerat utanför dörren intill duschen. varje dag. måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag.

vilken battle, va!

aloha

20091001

ajemen


06.30
kunde ju faktiskt sett tröttare ut.
men nej mamma, jag orkade inte kamma mig
aloha

lektion..

läraren: 'what is nobel's first name?'
elev (inte jag): 'charlie?'

aloha

20090929

tsunami

rubriken låter mer dramatisk än vad den är. men. lektioner har faktiskt ställts in pga tsunamivarningen, jag gick runt & hoppades på att min matte skulle stryka med hela förmiddagen, vilket den inte gjorde

aloha

eh eh

imorgon 06.15 ska det tas individuella kort på tennislaget som ska upp på hemsidan. detta kort kommer med största säkerhet likna en sällan skådad misär. såhär över min middagslur funderar jag över om det finns nåt jag kan göra för att rädda denna olyckliga situation.

aloha

20090928

i got mail

- brev från student housing. dom ville veta om jag tänkte stanna i mitt rum nästa termin. visst vill jag det, jag har ju ett lysande rum. (en helt ok ordvits)

- brev med ett sprillans nytt VISAkort. skönt

- brev från världens sötaste steffi! hur glad blir man inte?! jag saknar dig!

ANNA HAMLIN

603 W. LANIKAULA ST. HALE KEHAU ROOM #306B

HILO, HAWAII 96720

aloha

midterms

inför varje exam får man en studyguide där allt som kommer med på proven står med. jag behöver alltså inte lära mig mer än absolut nödvändigt om forna kina den här veckan.

aloha

20090927

helg

fredag. fys, skola, tennis, häng här på the dorms

lördag. till farmers market & köpte färsk frukt, vulcans fotbollsmatch, middag hos tin, ho'olaule'a i downtown hilo (hawaiireggae konserter), vidare till ett collegeparty med röda plastmuggar

söndag. plugg, nästa vecka börjar alla midterms

aloha

20090924

AJ

aa jag vet inte vad ni gjorde imorse men jag sprang upp & ner för trappor 70 gånger.

aloha

hawaiiiii

har fått fina nyheter från göteborg idag!

aloha

20090923

studyhall

alla student athletes som går första & andra året måste sitta i ett rum & plugga ett visst antal timmar varje vecka, tennis har 4 timmar. ambitionsnivån där inne är inte jättehög.

'are you really studying?'
'yeah, i'm majoring in facebook.'

aloha

ps. kors i taket. action i sverige. http://schulmania.blogspot.com/2009/09/vilken-javla-grej.html#comments

20090922

...

yoga- inte riktigt min grej

läggdags

min rumskompis har somnat. tipp, tapp, och jag smyger över till andra sidan rummet & släcker ner hela kalaset. om hon undrar imorgon måste jag kanske höfta till med att jag är en miljömedveten tjej.

aloha

20090920

zzz

GODNATT

men hjälp

nu är det så här va att det blir ljust väldigt tidigt på morgonen här, vilket gör att man också vaknar tidigt eftersom det inte finns persienner på alla fönster. men. nu är det även ljust på rummet när man ska gå & lägga sig. varför, undrar ni då, och det ska jag tala om för er. i helgen kom min rumskompis hem & va hur excited som helst för att hon hade köpt

1. en digital väckarklocka

2. självlysande peacemärken

3. självlysande takstjärnor

4. ett fiskakvarium med självlysande fiskar i regnbågens alla färger

mitt rum har förvandlats till ett huvudvärksframkallande disco?

aloha

20090918

do the math

fredag eftermiddag + ingen träning förrän måndag morgon + sista lektionen avklarad för veckan = fika. ge mig en svensk fika.

jag har kokat upp pulverkaffe & tagit fram minimorötterna. jag kommer inte närmre svart bryggkaffe & en morotskaka än så.

aloha

torsdag

  • jag, marie & geir fra norge har varit på shoppingcentret i eftermiddag. billigare affär än 'ross- dress for less' får man leta efter.
  • de kollektiva bussarna är inte direkt trogna någon tidtabell. de kör lite på känn, kommer när dom vill. ett återkommande fenomen som brukar kallas 'hawaiian time'.
  • mitt VISAkort är spårlöst försvunnet. om 2 veckor kommer det nya från sverige. jag har $12.
  • på fredag & lördag ska vi samla ihop pengar till laget. jag kanske ska köra en liten privat insamling vid sidan av? något i stil med 'hjälp anna som lever under existensminimum, $0.8/dag'

aloha

20090916

22.40

om det inte varit för myggnätet på mitt fönster hade jag i denna stunds hetta dragit iväg några tennisbollar på ukulelekillen. godnatt sverige.

aloha

20090915

yoga

en gång i veckan ska morgonfysträningen brytas av med 'stretching' (i mitt fall svett & kramp). imorse var det alltså dags för yoga. vid ett tillfälle skulle instruktören hjälpa mig och drog i mitt ben (jag satt i en ställning jag inte ens kan beskriva med ord) & jag föll handlöst till marken.
'oh, you're not quite there yet'.

aloha

20090914

historia

fick ett häfte idag med guidelines till min historiainlämning den 23 november:

'this paper is a chance for you to learn more about a specific subject, win some games of trivial pursuit & wow your friends with detailed knowledge. don't waste that opportunity with plagiarism.'

aloha

shopping-lista

1. öronproppar- 'im yours' på ukulele utanför fönstret varje kväll, det räcker nu
2. knäckebröd- wasa ska tydligen finnas på walmart, brödet här smakar socker & luft
3. strumpor- min träningsdos har som sagt fyrdubblats

aloha

20090913

söndag kväll

min rumskompis har ställt en låda på mitt lilla kylskåp där hon förvarar godis. ibland när hon inte är hemma brukar jag smyga ner handen i lådan & fiska fram en m&m eller två.

aloha

söndag


tanken var att jag skulle åkt till denna strand idag med alla andra internationella studenter. men justin som samordnade hela kalaset hade glömt nycklarna till bussarna på skolan & dom gick inte att få tag i på en söndag. resan blev rescheduled till en annan helg. no, no tänkte jag, men dagen spenderades vid poolen istället så jag deppade inte för det.
aloha

annars då

idag har jag för första gången i mitt liv ätit & druckit en kokosnöt.

aloha

20090911

dagen är kommen

då hela min familj har facebook.

aloha

20090909

plugg





borde plugga inför morgondagens prov men fastnade i sommarbilder istället. det är när såna här situationer uppstår (se bildserien) som jag får sk gummiarm. hoppas att det inte kommer ske alltför ofta under mina matcher här.....
aloha

...

inte förstod jag att detta skulle upp på hemsidan när jag satt & fyllde i det här i somras på gullbranna i all hast. hade jag vetat det hade jag kanske inte svarat att pasta bolognese är min favoritmat & att the notebook är min favoritfilm.

http://vulcans.uhh.hawaii.edu/roster.php?sport=12

aloha

sociologi

'morning, scholars.'
'morning, uncle dave.'

när föreläsningen var slut tog jag omvägen runt katedern bara för att få säga 'bye, uncle dave'.

aloha

aj, igen

andra morgonträningen avklarad. träningsverken är olidlig.

aloha

aj

6 km. 1/3 i uppförsbacke. på tid.
låt oss sammanfatta det hela med att jag haltat runt idag. klockan ringer 05.50 imonbitti, bäst jag går & lägger mig (om jag lyckas resa mig ur stolen vill säga).

aloha

20090907

imorgon

imorgon 06.30 börjar det. nu ska det alltså fystränas varje vardagsmorgon fram till jul. jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig inför detta, jag som knappt orkade pixborundan 1 gång/vecka förra året????

aloha

20090906

physicals

imorse kl 8 var jag på plats i gymmet för 'physicals', dvs göra en kontroll av att jag är medically aproved & därmed också får delta i något av skolans athletic teams. även denna gången hade jag med mig 10 ifyllda formulär. physicals skulle innehålla orthopedic screening examination & andra dödsallvarliga grejer men doktorn tryckte lite på ryggen & lite på knäna & sen var det inte mer med det.

aloha

20090904

min räddning

inhandlad vattenkokare. den står på kylskåpet & dominerar.

nu ska det äntligen drickas redigt morgonkaffe.

aloha

20090903

pluggar

the meter marks ok- loney, dear

whats new

  • budskapet verkar inte riktigt ha nåt ända fram till amerikanerna att jag varit ordentligt sjuk. när dom släppte av mig efter sjukhuset frågade en om jag ville spela tennis halv 5.
  • jag har köpt ett litet kylskåp! men. jag glömde ställa in temperaturen så mina vindruvor blev en isig historia.
  • jag har skrivit & lämnat in min första quiz.

hoppas ni alla mår bra där hemma.

aloha

20090901

hej

tacka vet jag antibiotika.

aloha

fail

en av tränarna kom & lämnade lite tillfriskningsgrejer häromdan.

  • halstabletter- körsbär
  • bedövningsspray för halsen- körsbär
  • yoghurt- körsbär
  • juice-körsbär

snacka om att han körde pucken i botten. är det nån smak jag inte klarar av är det amerikansk körsbär.

aloha

...

idag har jag varit på sjukhuset. efter att jag svarat på samma frågor till 3 olika sköterskor (nej, jag har inget social security number för 3e gången) och skrivit på 1000 formulär kom jag äntligen fram till själva doktorn. han tog diverse prover & gav mig dropp. sedan hämtade tin i laget mig & vi åkte för att hämta ut pencillinet. varken mitt svenska körkort eller mitt university picture ID var 'valid'. jag får panik av alla idéer.

dr morrison tjänstgjorde även han i hawaiiskjorta.

aloha

20090830

subway-sunday

har pga sjukdom spenderat nästan 3 dygn i sängen. nu ska jag göra ett litet ryck och genomföra andra upplagan av min & agathas tradition: subway-sunday.

aloha

20090829

här ligger jag i feber & halsont. faktiskt ingen höjdare att vara sjuk på bortaplan. får bli ett besök till the medical center här på campus på måndag. befarar att jag insjuknat i svininfluensan (alt. halsfluss)
eftersom tv4 satt käppar i hjulet för mig så tröstar jag mig med lite gammal hederlig SR P4.

tänker på er hemma idag.
aloha

god afton

'where are you from?'
'sweden.'
'oh, switzerland. you're a big fan of roger federers then.'

aloha

20090828

happy time

ser ut som om jag kommer plugga mer än förra året. should be fun. det regnar.

men. plötsligt hände det. mitt morgonkaffe smakade faktiskt kaffe idag. ja, det är sant. halleluja.

aloha

20090827

idag

två lektioner, fixa & dona med formulär som ska lämnas in, tennis, middag i dining hall.

aloha

20090826

hows it

  • 'hows it' är tydligen någon variant av 'whats up'.
  • min sociologilärare vill bli kallad uncle dave & bambatanten för aunty betty.
  • idag har jag ätit lunch med lite skandinaviskt sällskap, trevligt.
  • om 3h är det team meeting. med andra ord, nu- 3h powernap.

    aloha

hjälp

ödla på skrkivbordet.

aloha

20090825

slut på det roliga

jag har lidit av hemlängtan under veckan & av den anledningen skaffat mig en lite småtrevlig, men nödvändig kvällsrutin. varje kväll runt 8-snåret (ni är 12 h före mig) har jag satt på tv4 play & kollat live på nyhetsmorgon. idag verkade det ha slagit tv4 att jag inte befinner mig inom sveriges gränser & därför stängt av tjänsten av rättighetsskäl. no, no tänkte jag igen.

industrial revolution

idag räckte en tjej upp handen & påstod att den industriella revolutionen ägde rum på 1940-talet. no, no tänkte jag.

20090824

uppdatering

  • alla lärare undervisar i hawaiiskjortor
  • 4h träning/dag (är det nåt slags skämt eller)
  • kameran har tappat det, bilder får vänta
  • kaffet smakar vatten

lektion

kl 11 är det dags. sociology 100. verkar iallafall ha ett ganska slappt schema. måndag, onsdag, fredag har jag lektioner i 1,5 h. tisdag & torsdag i 3,5 h. men tur är väl det eftersom vi ska träna conditioning kl 06.00 (JA NI LÄSTE RÄTT) alla veckodagar. utöver detta ska det spelas tennis 2h/dag.

när jag knallar runt på campus förundras jag över amerikaners klädstilar. vissa klär sig i shorts & linnen, andra i skinnstövlar, jeans, jackor & halsdukar. (tilläggas bör väl att det är 25 grader i skuggan)

godnatt sverige
aloha

20090823

by the way

när jag kom hem igårkväll möttes jag av en lite småmysig överraskning. det satt 2 ödlor på min dörr.

aloha

läget då

aa det är väl lite småtrevligt på hawaii denna eftermiddag. har precis tagit min dagliga nap & ska snart ta mig bort till poolen. har tillbringat större delen av förmiddagen till att prata med nära&kära på skype. skype är sannerligen som sara säger, en gåva till mänskligheten.

first day of instruction=måndag 24/8

aloha

20090822

ratatata

hej sverige. eftersom matilda & sara plötsligt börjat leverera på deras respektive bloggar får jag väl göra detsamma. idag har jag varit på stranden hela dagen & även paddlat kanot. jag var rädd hela tiden & letade efter hajar.

har för övrigt skaffat ett amerikanskt mobilnummer. 808-769-1267
jag kan dessvärre inte ringa internationella samtal, så ni ringer & ni står för samtalskostnaden ;)

aloha

20090820

matilda 17 år

grattis syster matilda 17 år idag! saknar er där hemma.

aloha

20090819

framme

kom till hilo för ganska exakt 24h sedan & det har varit ett minst sagt omtumlande dygn. har iallafall flyttat in på rummet & min roomie cherie är snäll. igår tog några tennisspelare med mig & badade & vi såg sköldpaddor som va 2m långa!

ni kan förresten skicka era kärleksbrev & fanmail till:

ANNA HAMLIN
603 W. LANIKAULA ST.

HALE KEHAU ROOM #306B
HILO, HAWAII 96720

aloha

20090818

honolulu

kom till honolulu igårkväll kl 8 (nu är den 6 på morgonen). jetlagen håller mig vaken just nu. kom hursomhelst fram till annie&taylor kl 10. vi fikade först & sedan gick vi en sväng på waikiki beach. dom är så goa&snälla! om några timmar åker jag vidare till Hilo, på the big island. hörs mer då.

aloha

20090817

annars då

om jag hade sålt mina gladiatorsandaler hade jag ju rent fysiskt fått kalla fötter.

portland international airport


hallå sverige. sitter på flygplatsen & inväntar honoluluflyget. hittills har allt har gått bra, men framförallt snabbt. när jag räknar på det så måste jag ha sovit i 7/10 h på amsterdam-portlandflighten. när jag stod i kön på starbucks för en stund sen kom det fram en kvinna & frågade om hon fick köpa mina gladiatorsandaler. eh eh no, sa jag.
ps. pappa! mobilen fungerar inte här. men jag är som sagt framme i portland.

hörs i honolulu.
aloha

20090816

hejdå sverige

väskorna är packade. om 5h bär det av. landvetter-amsterdam-portland-honolulu-hilo. dra mig baklänges! hejdå sverige & hej hawaii.
aloha

20090815

hejdå-fika

precis hemkommen från malin&richards vigsel, åh vad fina dom var! ikväll nalkas det avskedskalas här hemma. vi ska skoja kvällen lång! & många "a hui hou" kommer det sannerligen bli.
aloha

20090813

fixar & donar

4 dagar till avresa. ja, jag har fortfarande kalla fötter.
kommer sakna alla :(

aloha

20090811

6 dagar

njuter av sista dagarna i sverige!

20090810

hows hangin

åter på x2000. efter besök på ambassaden är jag påväg till göteborg igen. mitt knappa dygn i stockholm fortskred utan några större misärer. värt att nämna är dock när jag stod & väntade på tåget. i tron att jag rott båten i land kommer ett gäng kinesiska turister fram & plockar ner mig på jorden igen. de frågar åt vilket håll tåget till göteborg går & ber mig peka. uppmärksamhet påkallades av någon underlig anledning & övriga resenärer på perrongen ville tydligen också se mig peka. eftersom jag genast blev påmind om att mitt lokalsinne inte är fullt lika bra som andras börjar jag skratta generat & drar till med en gissning. jag gissade fel.
aloha

20090809

gott


på tisdag ska vi ha det gott
aloha

tåg

sitter på x2000 till stockholm & lyssnar på the cardigans, rise and shine. hoppas innerligt på att denna stockholmsvisit går lindrigare än den förra (ja, jag kom ihåg tågbiljetterna den här gången). har för övrigt haft en mycket mysig dag med matilda & stina i göteborg. stina gav mig ett hawaii-kit, mycket uppskattat i ångestladdade tider som dessa.
aloha

20090808

tjenaläget

mostly cloudy with chance of showers, numerous showers, partly sunny with likely showers. det regnar mycket på hawaii har jag förstått. mer än i borås.
aloha

HEJ




lämnar snart gården. sommaren i sverige är lite slut men oj vad bra den varit.

20090807

final

kvällen har spenderats i gårdens badtunnor. sannerligen festligt. imorgon åker per & jag till göteborg där sista veckan i sverige kommer tillbringas. hawaii är nära nu! (skräckblandad förtjusning)
aloha

20090806

konsert

färdigjobbad för dagen. nu ska vi springa ner på du&jag i skeppet.
12 dagar
aloha

20090805

sol

snart rullar cyklarna till laxvik!
aloha

20090804

sara åker bort

ana & tompa i maj

så det kan gå

besökare från göteborg kom till gården idag & vi skojade eftermiddagen lång (nästan). sara åker bort, elsa ska bo själv i källaren & jag ska flytta dit ingen kan svenska.

imorgon är jag ledig, det får nog bli en tupplur eller två.
aloha

20090803

besök

bokade flygbiljetter till honolulu & fixat boende. snart står alla hästarna i stallet. endast visumet kvar. om 14 dagar heter det landvetter. jag tror jag tappar det. 

ps! imorgon kommer sara elsa matilda barbro & mamma. 

aloha

a hui hou


syster matilda. i telefon just nu. snart kan vi inte längre ha det gott tillsammans. hur ska detta gå!
aloha

20090802

annars då


många åker hem, men agge & amanda återvänder, fint

finito

vecka 32 & sommaren är snart slut. i en boj sitter vi och kollar på en film, nej, inte gladiator. 15 to go.. 
aloha

20090731

hej & välkommen

sitter i bojen. imorgon är det augusti. det betyder 17 dagar kvar. hjälp!

aloha
 

Free Blog Counter