20091224
20091222
phoenix.arizona
är hos familjen wagner i phoenix & kollar just nu på peter jöbacks julkonsert på svt play
aloha
aloha
20091219
los angeles
sitter pa LAX, flyger till phoenix om 3 h. kostade pa mig internet for $8 (dyrt!!!)
aloha
aloha
20091211
20091210
20091129
20091124
20091122
20091115
20091112
torsdag
fick ett D på min första sociologiexam men kom tillbaka starkt & skrällade med ett A på den andra förra veckan. tyvärr sög jag på den karamellen lite för länge så jag helt glömt bort att jag ska lämna in 6 sidor på europeisk medeltidsarkitektur imorgon. det får nog bli att ta till textstorlek 14
aloha
aloha
20091109
hallå ja
- har snart varit här i 3 mån, hjälp
- i lördags skulle skolans nya logo för alla idrottslag presenteras, tennislaget skulle blåsa upp 1000 ballonger till detta event. jag var helt utslagen efteråt med syrebrist & huvudvärk
- ska snart boka flygbiljett till phoenix över jul, blir ingen vit jul för min del detta året
- ny hobby är att skypa på historialektionerna
- onsdag=helgdag=ingen morgonträning
aloha
20091103
vad händer
jag lyssnade på min amerikanska kompis ipod & blandade spår. från ingenstans börjar BOTEN ANNA spela & jag kommer på mig själv helt överlycklig sjunga med & digga som aldrig förr. jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig inför detta.
aloha
aloha
20091027
raaaain
det regnar ju som sagt endel här i hilo & det blir ju inte uppehåll bara för att vi ska träna tennis. idag svabbade vi banorna i en halvtimme & precis när vi var klara kom ett nytt skyfall. ytterst tacksamt.
aloha
aloha
20091026
wats new
- det är söndag kväll & jag har lite lite ångest. viloveckan från morgonfysen tillhör det förflutna
- midterm exams närmar sig. denna veckan bör jag alltså inte gå till biblioteket för att socialisera
- halloween nu på lördag, biblioteket har varit spindelnätpyntat i 3 veckor
aloha
helg
- fre-lör hade tennislaget en fundraiser på en lyxresort i mauna kea (på andra sidan ön)
- sön spenderades på hilos shopingmall & vid poolen, fint
aloha
20091023
formsvacka
jag känner att jag trillat ner i en liten liten bloggsvacka men jag har stora planer på en comeback snart.
aloha

aloha
20091018
20091017
20091013
tennis
igar borjade den officiella tennistraningen. det var 3 tranare pa 4 spelare. eh, eh gummiarm
aloha
aloha
20091011
...
min rumskompis vill sätta upp julbelysning i vårat rum snart. eh, eh, maybe not yet, svarar jag och blir jättenervös. (bläddra tillbaka till 20 september så förstår ni varför)
aloha
aloha
20091009
20091007
tjena
har inte hänt nåt spektakulärt här på hawaii dom senaste dagarna mer än att det var tsunamivarning idag igen. jag tränar, pluggar, äter, sover
19-23 oktober = vilovecka från morgonträningen. god bless america för det
aloha
19-23 oktober = vilovecka från morgonträningen. god bless america för det
aloha
20091004
20091003
dagens
lite av det som skrivs här hittar jag på, men detta är helt sant.
imorse 06.30 skulle vi ta teamphoto. allt var till en början frid & fröjd. ända tills jag hör fotografens stämma eka 'ANAAA'. jag trodde jag hörde fel och fortsatte ta på mig löparskorna. 'ANAAAA'. jag tittar upp. hela laget tittar upp. 'WE NEED TO RETAKE YOUR PICTURE, YOUR SMILE WASN'T FUNKY ENOUGH'. försöker han va rolig? 'LET'S GO'. are you #%&=/¤"# kidding me, tänkte jag, och ställde upp mig & log så fake jag kunde.

TAKE 1..................... TAKE 2
aloha
imorse 06.30 skulle vi ta teamphoto. allt var till en början frid & fröjd. ända tills jag hör fotografens stämma eka 'ANAAA'. jag trodde jag hörde fel och fortsatte ta på mig löparskorna. 'ANAAAA'. jag tittar upp. hela laget tittar upp. 'WE NEED TO RETAKE YOUR PICTURE, YOUR SMILE WASN'T FUNKY ENOUGH'. försöker han va rolig? 'LET'S GO'. are you #%&=/¤"# kidding me, tänkte jag, och ställde upp mig & log så fake jag kunde.

TAKE 1..................... TAKE 2
aloha
20091002
jag skojar lite
jag & min roomie delar dusch & toa med två andra tjejer. den senaste veckan har jag lämnat mitt schampo i duschen varje morgon, allt för att slippa bära tillbaks det till toaskåpet. jag har upptäckt, till min stora förtjusning, att detta tydligen går någon av de andra tjejerna på nerverna. när jag kommer hem på eftermiddagarna står nämligen mitt schampo parkerat utanför dörren intill duschen. varje dag. måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag.
vilken battle, va!
aloha
vilken battle, va!
aloha
20090929
tsunami
rubriken låter mer dramatisk än vad den är. men. lektioner har faktiskt ställts in pga tsunamivarningen, jag gick runt & hoppades på att min matte skulle stryka med hela förmiddagen, vilket den inte gjorde
aloha
aloha
eh eh
imorgon 06.15 ska det tas individuella kort på tennislaget som ska upp på hemsidan. detta kort kommer med största säkerhet likna en sällan skådad misär. såhär över min middagslur funderar jag över om det finns nåt jag kan göra för att rädda denna olyckliga situation.
aloha
aloha
20090928
i got mail
- brev från student housing. dom ville veta om jag tänkte stanna i mitt rum nästa termin. visst vill jag det, jag har ju ett lysande rum. (en helt ok ordvits)
- brev med ett sprillans nytt VISAkort. skönt
- brev från världens sötaste steffi! hur glad blir man inte?! jag saknar dig!
ANNA HAMLIN
603 W. LANIKAULA ST. HALE KEHAU ROOM #306B
HILO, HAWAII 96720
aloha
midterms
inför varje exam får man en studyguide där allt som kommer med på proven står med. jag behöver alltså inte lära mig mer än absolut nödvändigt om forna kina den här veckan.
aloha
aloha
20090927
helg
fredag. fys, skola, tennis, häng här på the dorms
lördag. till farmers market & köpte färsk frukt, vulcans fotbollsmatch, middag hos tin, ho'olaule'a i downtown hilo (hawaiireggae konserter), vidare till ett collegeparty med röda plastmuggar
söndag. plugg, nästa vecka börjar alla midterms
aloha
lördag. till farmers market & köpte färsk frukt, vulcans fotbollsmatch, middag hos tin, ho'olaule'a i downtown hilo (hawaiireggae konserter), vidare till ett collegeparty med röda plastmuggar
söndag. plugg, nästa vecka börjar alla midterms
aloha
20090924
20090923
studyhall
alla student athletes som går första & andra året måste sitta i ett rum & plugga ett visst antal timmar varje vecka, tennis har 4 timmar. ambitionsnivån där inne är inte jättehög.
'are you really studying?'
'yeah, i'm majoring in facebook.'
aloha
ps. kors i taket. action i sverige. http://schulmania.blogspot.com/2009/09/vilken-javla-grej.html#comments
'are you really studying?'
'yeah, i'm majoring in facebook.'
aloha
ps. kors i taket. action i sverige. http://schulmania.blogspot.com/2009/09/vilken-javla-grej.html#comments
20090922
läggdags
min rumskompis har somnat. tipp, tapp, och jag smyger över till andra sidan rummet & släcker ner hela kalaset. om hon undrar imorgon måste jag kanske höfta till med att jag är en miljömedveten tjej.
aloha
20090920
men hjälp
nu är det så här va att det blir ljust väldigt tidigt på morgonen här, vilket gör att man också vaknar tidigt eftersom det inte finns persienner på alla fönster. men. nu är det även ljust på rummet när man ska gå & lägga sig. varför, undrar ni då, och det ska jag tala om för er. i helgen kom min rumskompis hem & va hur excited som helst för att hon hade köpt
1. en digital väckarklocka
2. självlysande peacemärken
3. självlysande takstjärnor
4. ett fiskakvarium med självlysande fiskar i regnbågens alla färger
mitt rum har förvandlats till ett huvudvärksframkallande disco?
aloha
1. en digital väckarklocka
2. självlysande peacemärken
3. självlysande takstjärnor
4. ett fiskakvarium med självlysande fiskar i regnbågens alla färger
mitt rum har förvandlats till ett huvudvärksframkallande disco?
aloha
20090918
do the math
fredag eftermiddag + ingen träning förrän måndag morgon + sista lektionen avklarad för veckan = fika. ge mig en svensk fika.
jag har kokat upp pulverkaffe & tagit fram minimorötterna. jag kommer inte närmre svart bryggkaffe & en morotskaka än så.
aloha
jag har kokat upp pulverkaffe & tagit fram minimorötterna. jag kommer inte närmre svart bryggkaffe & en morotskaka än så.
aloha
torsdag
- jag, marie & geir fra norge har varit på shoppingcentret i eftermiddag. billigare affär än 'ross- dress for less' får man leta efter.
- de kollektiva bussarna är inte direkt trogna någon tidtabell. de kör lite på känn, kommer när dom vill. ett återkommande fenomen som brukar kallas 'hawaiian time'.
- mitt VISAkort är spårlöst försvunnet. om 2 veckor kommer det nya från sverige. jag har $12.
- på fredag & lördag ska vi samla ihop pengar till laget. jag kanske ska köra en liten privat insamling vid sidan av? något i stil med 'hjälp anna som lever under existensminimum, $0.8/dag'
aloha
20090916
22.40
om det inte varit för myggnätet på mitt fönster hade jag i denna stunds hetta dragit iväg några tennisbollar på ukulelekillen. godnatt sverige.
aloha
aloha
20090915
yoga
en gång i veckan ska morgonfysträningen brytas av med 'stretching' (i mitt fall svett & kramp). imorse var det alltså dags för yoga. vid ett tillfälle skulle instruktören hjälpa mig och drog i mitt ben (jag satt i en ställning jag inte ens kan beskriva med ord) & jag föll handlöst till marken.
'oh, you're not quite there yet'.
aloha
'oh, you're not quite there yet'.
aloha
20090914
historia
fick ett häfte idag med guidelines till min historiainlämning den 23 november:
'this paper is a chance for you to learn more about a specific subject, win some games of trivial pursuit & wow your friends with detailed knowledge. don't waste that opportunity with plagiarism.'
aloha
'this paper is a chance for you to learn more about a specific subject, win some games of trivial pursuit & wow your friends with detailed knowledge. don't waste that opportunity with plagiarism.'
aloha
shopping-lista
1. öronproppar- 'im yours' på ukulele utanför fönstret varje kväll, det räcker nu
2. knäckebröd- wasa ska tydligen finnas på walmart, brödet här smakar socker & luft
3. strumpor- min träningsdos har som sagt fyrdubblats
aloha
2. knäckebröd- wasa ska tydligen finnas på walmart, brödet här smakar socker & luft
3. strumpor- min träningsdos har som sagt fyrdubblats
aloha
20090913
söndag kväll
min rumskompis har ställt en låda på mitt lilla kylskåp där hon förvarar godis. ibland när hon inte är hemma brukar jag smyga ner handen i lådan & fiska fram en m&m eller två.
aloha
aloha
söndag

tanken var att jag skulle åkt till denna strand idag med alla andra internationella studenter. men justin som samordnade hela kalaset hade glömt nycklarna till bussarna på skolan & dom gick inte att få tag i på en söndag. resan blev rescheduled till en annan helg. no, no tänkte jag, men dagen spenderades vid poolen istället så jag deppade inte för det.
aloha
20090911
20090909
...
inte förstod jag att detta skulle upp på hemsidan när jag satt & fyllde i det här i somras på gullbranna i all hast. hade jag vetat det hade jag kanske inte svarat att pasta bolognese är min favoritmat & att the notebook är min favoritfilm.
http://vulcans.uhh.hawaii.edu/roster.php?sport=12
aloha
http://vulcans.uhh.hawaii.edu/roster.php?sport=12
aloha
sociologi
'morning, scholars.'
'morning, uncle dave.'
när föreläsningen var slut tog jag omvägen runt katedern bara för att få säga 'bye, uncle dave'.
aloha
'morning, uncle dave.'
när föreläsningen var slut tog jag omvägen runt katedern bara för att få säga 'bye, uncle dave'.
aloha
aj
6 km. 1/3 i uppförsbacke. på tid.
låt oss sammanfatta det hela med att jag haltat runt idag. klockan ringer 05.50 imonbitti, bäst jag går & lägger mig (om jag lyckas resa mig ur stolen vill säga).
aloha
låt oss sammanfatta det hela med att jag haltat runt idag. klockan ringer 05.50 imonbitti, bäst jag går & lägger mig (om jag lyckas resa mig ur stolen vill säga).
aloha
20090907
imorgon
imorgon 06.30 börjar det. nu ska det alltså fystränas varje vardagsmorgon fram till jul. jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig inför detta, jag som knappt orkade pixborundan 1 gång/vecka förra året????
aloha
aloha
20090906
physicals
imorse kl 8 var jag på plats i gymmet för 'physicals', dvs göra en kontroll av att jag är medically aproved & därmed också får delta i något av skolans athletic teams. även denna gången hade jag med mig 10 ifyllda formulär. physicals skulle innehålla orthopedic screening examination & andra dödsallvarliga grejer men doktorn tryckte lite på ryggen & lite på knäna & sen var det inte mer med det.
aloha
aloha
20090904
min räddning
inhandlad vattenkokare. den står på kylskåpet & dominerar.
nu ska det äntligen drickas redigt morgonkaffe.
aloha
nu ska det äntligen drickas redigt morgonkaffe.
aloha
20090903
whats new
- budskapet verkar inte riktigt ha nåt ända fram till amerikanerna att jag varit ordentligt sjuk. när dom släppte av mig efter sjukhuset frågade en om jag ville spela tennis halv 5.
- jag har köpt ett litet kylskåp! men. jag glömde ställa in temperaturen så mina vindruvor blev en isig historia.
- jag har skrivit & lämnat in min första quiz.
hoppas ni alla mår bra där hemma.
aloha
20090901
fail
en av tränarna kom & lämnade lite tillfriskningsgrejer häromdan.
- halstabletter- körsbär
- bedövningsspray för halsen- körsbär
- yoghurt- körsbär
- juice-körsbär
snacka om att han körde pucken i botten. är det nån smak jag inte klarar av är det amerikansk körsbär.
aloha
...
idag har jag varit på sjukhuset. efter att jag svarat på samma frågor till 3 olika sköterskor (nej, jag har inget social security number för 3e gången) och skrivit på 1000 formulär kom jag äntligen fram till själva doktorn. han tog diverse prover & gav mig dropp. sedan hämtade tin i laget mig & vi åkte för att hämta ut pencillinet. varken mitt svenska körkort eller mitt university picture ID var 'valid'. jag får panik av alla idéer.
dr morrison tjänstgjorde även han i hawaiiskjorta.
aloha
dr morrison tjänstgjorde även han i hawaiiskjorta.
aloha
20090830
subway-sunday
har pga sjukdom spenderat nästan 3 dygn i sängen. nu ska jag göra ett litet ryck och genomföra andra upplagan av min & agathas tradition: subway-sunday.
aloha
aloha
20090829
nä
här ligger jag i feber & halsont. faktiskt ingen höjdare att vara sjuk på bortaplan. får bli ett besök till the medical center här på campus på måndag. befarar att jag insjuknat i svininfluensan (alt. halsfluss)
eftersom tv4 satt käppar i hjulet för mig så tröstar jag mig med lite gammal hederlig SR P4.
tänker på er hemma idag.
aloha
eftersom tv4 satt käppar i hjulet för mig så tröstar jag mig med lite gammal hederlig SR P4.
tänker på er hemma idag.
aloha
god afton
'where are you from?'
'sweden.'
'oh, switzerland. you're a big fan of roger federers then.'
aloha
'sweden.'
'oh, switzerland. you're a big fan of roger federers then.'
aloha
20090828
happy time
ser ut som om jag kommer plugga mer än förra året. should be fun. det regnar.
men. plötsligt hände det. mitt morgonkaffe smakade faktiskt kaffe idag. ja, det är sant. halleluja.
aloha
men. plötsligt hände det. mitt morgonkaffe smakade faktiskt kaffe idag. ja, det är sant. halleluja.
aloha
20090827
20090826
hows it
- 'hows it' är tydligen någon variant av 'whats up'.
- min sociologilärare vill bli kallad uncle dave & bambatanten för aunty betty.
- idag har jag ätit lunch med lite skandinaviskt sällskap, trevligt.
- om 3h är det team meeting. med andra ord, nu- 3h powernap.
aloha
20090825
slut på det roliga
jag har lidit av hemlängtan under veckan & av den anledningen skaffat mig en lite småtrevlig, men nödvändig kvällsrutin. varje kväll runt 8-snåret (ni är 12 h före mig) har jag satt på tv4 play & kollat live på nyhetsmorgon. idag verkade det ha slagit tv4 att jag inte befinner mig inom sveriges gränser & därför stängt av tjänsten av rättighetsskäl. no, no tänkte jag igen.
industrial revolution
idag räckte en tjej upp handen & påstod att den industriella revolutionen ägde rum på 1940-talet. no, no tänkte jag.
20090824
uppdatering
- alla lärare undervisar i hawaiiskjortor
- 4h träning/dag (är det nåt slags skämt eller)
- kameran har tappat det, bilder får vänta
- kaffet smakar vatten
lektion
kl 11 är det dags. sociology 100. verkar iallafall ha ett ganska slappt schema. måndag, onsdag, fredag har jag lektioner i 1,5 h. tisdag & torsdag i 3,5 h. men tur är väl det eftersom vi ska träna conditioning kl 06.00 (JA NI LÄSTE RÄTT) alla veckodagar. utöver detta ska det spelas tennis 2h/dag.
när jag knallar runt på campus förundras jag över amerikaners klädstilar. vissa klär sig i shorts & linnen, andra i skinnstövlar, jeans, jackor & halsdukar. (tilläggas bör väl att det är 25 grader i skuggan)
godnatt sverige
aloha
när jag knallar runt på campus förundras jag över amerikaners klädstilar. vissa klär sig i shorts & linnen, andra i skinnstövlar, jeans, jackor & halsdukar. (tilläggas bör väl att det är 25 grader i skuggan)
godnatt sverige
aloha
20090823
by the way
när jag kom hem igårkväll möttes jag av en lite småmysig överraskning. det satt 2 ödlor på min dörr.
aloha
aloha
läget då
aa det är väl lite småtrevligt på hawaii denna eftermiddag. har precis tagit min dagliga nap & ska snart ta mig bort till poolen. har tillbringat större delen av förmiddagen till att prata med nära&kära på skype. skype är sannerligen som sara säger, en gåva till mänskligheten.
first day of instruction=måndag 24/8
aloha
first day of instruction=måndag 24/8
aloha
20090822
ratatata
hej sverige. eftersom matilda & sara plötsligt börjat leverera på deras respektive bloggar får jag väl göra detsamma. idag har jag varit på stranden hela dagen & även paddlat kanot. jag var rädd hela tiden & letade efter hajar.
har för övrigt skaffat ett amerikanskt mobilnummer. 808-769-1267
jag kan dessvärre inte ringa internationella samtal, så ni ringer & ni står för samtalskostnaden ;)
aloha
har för övrigt skaffat ett amerikanskt mobilnummer. 808-769-1267
jag kan dessvärre inte ringa internationella samtal, så ni ringer & ni står för samtalskostnaden ;)
aloha
20090820
20090819
framme
kom till hilo för ganska exakt 24h sedan & det har varit ett minst sagt omtumlande dygn. har iallafall flyttat in på rummet & min roomie cherie är snäll. igår tog några tennisspelare med mig & badade & vi såg sköldpaddor som va 2m långa!
ni kan förresten skicka era kärleksbrev & fanmail till:
ANNA HAMLIN
603 W. LANIKAULA ST.
HALE KEHAU ROOM #306B
HILO, HAWAII 96720
aloha
ni kan förresten skicka era kärleksbrev & fanmail till:
ANNA HAMLIN
603 W. LANIKAULA ST.
HALE KEHAU ROOM #306B
HILO, HAWAII 96720
aloha
20090818
honolulu
kom till honolulu igårkväll kl 8 (nu är den 6 på morgonen). jetlagen håller mig vaken just nu. kom hursomhelst fram till annie&taylor kl 10. vi fikade först & sedan gick vi en sväng på waikiki beach. dom är så goa&snälla! om några timmar åker jag vidare till Hilo, på the big island. hörs mer då.
aloha
aloha
20090817
portland international airport

hallå sverige. sitter på flygplatsen & inväntar honoluluflyget. hittills har allt har gått bra, men framförallt snabbt. när jag räknar på det så måste jag ha sovit i 7/10 h på amsterdam-portlandflighten. när jag stod i kön på starbucks för en stund sen kom det fram en kvinna & frågade om hon fick köpa mina gladiatorsandaler. eh eh no, sa jag.
ps. pappa! mobilen fungerar inte här. men jag är som sagt framme i portland.
hörs i honolulu.
aloha
20090816
hejdå sverige
väskorna är packade. om 5h bär det av. landvetter-amsterdam-portland-honolulu-hilo. dra mig baklänges! hejdå sverige & hej hawaii.
aloha
aloha
20090815
hejdå-fika
precis hemkommen från malin&richards vigsel, åh vad fina dom var! ikväll nalkas det avskedskalas här hemma. vi ska skoja kvällen lång! & många "a hui hou" kommer det sannerligen bli.
aloha
aloha
20090813
20090811
20090810
hows hangin
åter på x2000. efter besök på ambassaden är jag påväg till göteborg igen. mitt knappa dygn i stockholm fortskred utan några större misärer. värt att nämna är dock när jag stod & väntade på tåget. i tron att jag rott båten i land kommer ett gäng kinesiska turister fram & plockar ner mig på jorden igen. de frågar åt vilket håll tåget till göteborg går & ber mig peka. uppmärksamhet påkallades av någon underlig anledning & övriga resenärer på perrongen ville tydligen också se mig peka. eftersom jag genast blev påmind om att mitt lokalsinne inte är fullt lika bra som andras börjar jag skratta generat & drar till med en gissning. jag gissade fel.
aloha
aloha
20090809
tåg
sitter på x2000 till stockholm & lyssnar på the cardigans, rise and shine. hoppas innerligt på att denna stockholmsvisit går lindrigare än den förra (ja, jag kom ihåg tågbiljetterna den här gången). har för övrigt haft en mycket mysig dag med matilda & stina i göteborg. stina gav mig ett hawaii-kit, mycket uppskattat i ångestladdade tider som dessa.
aloha
aloha
20090808
tjenaläget
mostly cloudy with chance of showers, numerous showers, partly sunny with likely showers. det regnar mycket på hawaii har jag förstått. mer än i borås.
aloha
aloha
20090807
final
kvällen har spenderats i gårdens badtunnor. sannerligen festligt. imorgon åker per & jag till göteborg där sista veckan i sverige kommer tillbringas. hawaii är nära nu! (skräckblandad förtjusning)
aloha
aloha
20090806
20090805
20090804
så det kan gå
besökare från göteborg kom till gården idag & vi skojade eftermiddagen lång (nästan). sara åker bort, elsa ska bo själv i källaren & jag ska flytta dit ingen kan svenska.
imorgon är jag ledig, det får nog bli en tupplur eller två.
aloha
imorgon är jag ledig, det får nog bli en tupplur eller två.
aloha
20090803
besök
bokade flygbiljetter till honolulu & fixat boende. snart står alla hästarna i stallet. endast visumet kvar. om 14 dagar heter det landvetter. jag tror jag tappar det.
ps! imorgon kommer sara elsa matilda barbro & mamma.
aloha
a hui hou

syster matilda. i telefon just nu. snart kan vi inte längre ha det gott tillsammans. hur ska detta gå!
aloha
20090802
finito
vecka 32 & sommaren är snart slut. i en boj sitter vi och kollar på en film, nej, inte gladiator. 15 to go..
aloha
20090731
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



